Minecraft-forløbet i jeres børnehave har flere formål. Vi vil nedenfor give
jer et indblik i, hvad vores intentioner og tanker er. Vi vil gerne undersøge
følgende i forhold til vores studie:
Skabes der kreativitet
og læring, når man i en børnehave med 5-6 årige børn præsenterer fri leg i
Minecraft?
- Hvad vil vi: Vi vil forsøge at skabe et
læringsrum og læringsnetværk for 8-10 5-6 årige børnehavebørn over 3
eftermiddage. Dette skulle gerne fremme udvikling af kreativitet og skabe
læring hos det enkelte barn. Hvilken læring er vi nysgerrige på, og vil ud
fra en pragmatisk tilgang analysere forløbet, observationerne og
dokumentationen med henblik på at få indsigt i den læring, som måske
opstår. Den pragmatiske tilgang betyder, at vi først bagefter forløbet
benytter os af forskellige læringsteorier for at få forskellige
perspektiver på læringen.
- Hvordan gør vi det: Vi vil stille 3 computere op.
Vi vil pga. omstændigheder (antal børn, computere og tid) styre tiden. Det
vil sige, at børnene hver starter med at få 20 min., så flere få prøvet
det første dag. Instruktion: Børnene vil komme ind i et rum, hvor
de 3 computere er stillet op. Vi vil tilfældigt udvælge de første børn. De
vil blive placeret i en stol foran en computer. De andre børn er meget
velkommen til at stå ved siden af og være med. De bliver logget ind
i Minecraft, Samtidig med at de bliver sat i stolen får de af vide, at de
må bygge hvad som helst. Ligesom når man tegner på et stykke papir og selv
må vælge, hvad man tegner.
- Når vi er igang: Vi skal overveje undervejs,
hvornår vi er/skal være styrende, deltagende, bagved og observerende, og
hvordan vi er det, og tanker om hvorfor? Vi skal forsøge at støtte dem i
at bruge hinanden, hvis de ikke selv opdager det. Generelt støtte dem og
være opmærksom på, ikke at være styrende i, hvad de skal lave(konkret), og
hvordan de gør det. Der er fri leg og fri fantasi.
- Hvorfor gør vi det: Vi gør det for at blive
klogere på at lave en konkret undersøgelse samt anvende læringsteorier
herpå. For at øve og få erfaringer med didaktik i forbindelse med IT. I
vores tilfælde Minecraft og læringsforløb. Herudover vægter vi at lave et
godt praksisforløb, da vi vil mene, at det grundlaget for en god
synopsis/undersøgelse, hvilket vi kan bruge i forbindelse med vores
eksamen.
- Det skal give mening for
børnene: Vi
skulle gerne være i stand til at skabe noget (kreativt) sammen med
børnene. Herigennem give dem en oplevelse og nogle erfaringer, hvilket
gerne skulle føre til brugbar læring. At lege og have det sjovt giver også
mening i sig selv.
Samtidig skal det
afrundes på en sådan måde, at børnene står med et produkt, som I forældre kan
se eller deres kammerater kan se. Det kan være et udprint af, hvad de får
lavet, som kan hænges op (lidt ligesom en tegning). Det kan være billeder af
børnene, som vi ligger op på denne blog, så I sammen kan se og snakke om deres
dag derhjemme. Den sidste dag kunne det også være givtigt at vise billeder og
film i børnehave på storskærm, og give dem et lille publikum.
- Dokumentation: Bruge EZvid(software) til at
optage ingame(spillet indefra). Bruge mobilkamera til at optage video og
billeder. Bruge diktafon til stemmer og samtale. Bruge webcam til at
optage børnenes ansigter, når de spiller. Screenshots af børnenes
produktion inde i spillet. Blog: Smide billeder og gerne video ind
på bloggen sidst på dagen (hver dag), så I forældre kan følge med samme
dag. Ingen af jeres børn skal være udsatte på nogen måde i dette forløb,
og I bedes venligst kontakte os, hvis I har indvendinger eller spørgsmål.
I brevet er der et telefonnummer til Line.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar